poniedziałek, 4 listopada 2013

Tour Eiffel!

3. Zacznijmy w końcu Paryż! Kocham Francję, ich modę, ich język, wszystko...Oprócz kuchni... Wątróbka z gęsi czy ślimaki, to raczej nie moje klimaty, ale jeszcze może się zmienię... Kto wie?

Jednak teraz chcę trochę powiedzieć o tour Eiffel, z której jest piękny widok na Paryż i okolice! Mierzy 324 m, to jest prawie trzy razy więcej niż London Eye, to musi robić wrażenie. Słyszałam opinie, że według niektórych to po prostu kupa złomu, ale ocenię to, jak tam będę, po zdjęciach zapowiada się wspaniale!








Już nie mogę się doczekać! 

Ale przystało też, chociaż trochę być zapoznanym z historią tej budowli:


Wieża Eiffla – najbardziej znany obiekt architektoniczny Paryża, rozpoznawany również jako symbol Francji. Jest najwyższą budowlą w Paryżu i piątą co do wysokości we Francji.
„Żelazna dama” stoi w zachodniej części miasta, nad Sekwaną, na północno-zachodnim krańcu Pola Marsowego.
Wieżę zbudowano specjalnie na paryską Wystawę Światową w 1889 roku. Miała upamiętnić 100. rocznicę rewolucji francuskiej oraz zademonstrować poziom wiedzy inżynierskiej i możliwości techniczne epoki, być symbolem ówczesnej potęgi gospodarczej i naukowo-technicznej Francji. Projekt podkreślał architektoniczne walory żelaza, wbrew dominującemu w XIX wieku akademizmowi, który uważał żelazo za prosty materiał budowlany. Po 20 latach budowla miała być rozebrana. Jej konstruktor, Gustaw Eiffel, nie chciał do tego dopuścić. Postanowił przekazać ją nauce. Założył na wieży laboratorium aerodynamiczne i meteorologiczne. Jednak dopiero udane eksperymenty (z udziałem Juliana Ochorowicza, wynalazcy i konstruktora) z umieszczonym na szczycie telegrafem bez drutu ocaliły wieżę i odstąpiono od jej demontażu. W przededniu I wojny światowej stała się obiektem militarnym – łączyła Paryż z posterunkami wojskowymi na granicy z Niemcami (do tej pory do łączności używano gołębi pocztowych). Ocalona budowla z czasem stała się największą atrakcją turystyczną Paryża, którą odwiedziło już ponad 200 milionów ludzi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz